SEO strony internetowej (ang. search engine optimization) inaczej pozycjonowanie stron to działania mające na celu wypromowanie witryny (i jej podstron lub konkretnych produktów) w wyszukiwarkach (na wybrane słowa kluczowe) i zwiększenie ruchu organicznego na stronie.
Chcesz rozpocząć sprzedaż w Internecie? A może już prowadzisz sklep online, ale nie jesteś zadowolony z wyników sprzedaży i marzysz o jego rozwoju? Wejdź na pozycjonowanie. Pozycjonowanie sklepu to obecnie podstawa – na konkurencyjnym rynku sprzedaży online musisz być widoczny. Dowiedz się, co wyróżnia pozycjonowanie sklepów internetowych, jakie korzyści płyną z takich działań i ile one kosztują. Poznaj popularne technologie i oprogramowanie dla sklepów internetowych. Przekonaj się, że warto zainwestować w kampanię w wyszukiwarkach.
Pozycjonowanie sklepów internetowych różni się nieco od promocji stron firmowych. Portale e-commerce to bardzo rozbudowane witryny, które tworzy wiele podstron. Sklepy stosują podział na działy dopasowane do konkretnych części asortymentu, kategorie produktów (np. urządzenia AGD, sprzęt RTV, komputerowe itp.) i pojedyncze produkty (lodówki, telewizory, laptopy itp.). Często oddzielne działy posiadają również producenci czy towary z grup cenowych. To oznacza, że pozycjonowanie dla branży e-commerce wymaga znajomości specyfiki sprzedaży online oraz opracowania indywidualnej strategii, która będzie dopasowana do charakteru, wielkości i asortymentu oferowanego przez konkretny sklep.
Dla serwisów e-commerce najczęściej stosowane jest pozycjonowanie szerokie (long tail). Dobiera się wtedy bardzo dużą liczbę różnych fraz, które odpowiadają np. oferowanym kategoriom oraz konkretnym produktom. Frazy z tzw. „długiego ogona” są bardzo szczegółowe i opisują konkretne cechy produktu (np. „laptop Lenovo biznesowy 15,6 cala procesor Inel Core i7” czy „czarna długa sukienka z koronką na Sylwestra”). W ten sposób pozycjonowanie przyczynia się nie tylko do zwiększenia ruchu na stronie sklepu, ale i pozwala przyciągnąć z wyszukiwarek osoby, które rzeczywiście są zainteresowane zakupem naszego asortymentu, co przekłada się na wyższą sprzedaż i zyski.
Proces pozycjonowania sklepu internetowego należy rozpocząć od dokładnej optymalizacji witryny. Serwisy e-commerce posiadają złożoną strukturę i dużą liczbę podstron. To wymaga przemyślenia optymalizacji w taki sposób, aby budowa strony była wysoko oceniana przez roboty Google, a zarazem przejrzysta i intuicyjna w obsłudze dla użytkowników. Pierwszym krokiem optymalizacji powinno być porządkowanie wybranych słów kluczowych i dopasowanie ich do podstron działających w sklepie. Specjalista SEO sprawdza również, czy użytkownicy mogą szybko dotrzeć do poszczególnych produktów. W razie nieprawidłowości, przygotowywane są wskazówki dotyczące przebudowy witryny pod kątem wyższej użyteczności dla Klientów. Dopiero, gdy strona wizualna serwisu jest przejrzysta i dopasowana do potrzeb Internautów, firma pozycjonerska opracowuje strategię marketingową, przystępuje do optymalizacji aspektów technicznych witryny oraz przygotowania prawidłowego contentu.
W przypadku sklepów online, skuteczne pozycjonowanie wymaga bieżącego monitoringu statystyk strony, analiz ruchu i konwersji. To pozwala weryfikować, czy poszczególne frazy i ich wysokie pozycje w Google rzeczywiście przekładają się na większe zainteresowanie asortymentem oraz wzrost sprzedaży. Warto pamiętać, że sklepy cały czas uzupełniają oferty, dodają do nich nowe produkty, poszukują kolejnych dostawców, ogłaszają promocje cenowe. To wymaga regularnej optymalizacji witryny i drobnych zmian w strategii pozycjonowania, aby promować nowości i zwiększać sprzedaż.
Rynek sprzedaży online cały czas rośnie. Statystyki mówią, że w 2017 roku już 54% Polaków robiło zakupy w sieci. Jest to ogromna nisza, którą warto wykorzystać. Jednocześnie konkurencja jest bardzo duża, dlatego niezbędne jest opracowanie strategii, która pomoże nam się wyróżnić.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to sprawdzony sposób na promocję. Taka kampania pozwala:
Działalność handlowa w sieci wymaga zaprojektowania witryny dla sklepu. Obecnie w Polsce dostępnych jest bardzo dużo gotowych platform sprzedażowych (od podstawowych wersji bezpłatnych aż po zaawansowane oprogramowanie). Istnieje również możliwość zaprojektowania rozwiązań dedykowanych (korzystają z nich jednak przede wszystkim duże sklepy, które mają już ustabilizowaną pozycję na rynku).
Poszczególne platformy różnią się funkcjonalnością, dodatkami, przeznaczeniem oraz ceną. Podczas doboru platformy, warto pamiętać, że powinna ona być nie tylko dopasowana do branży, ilości i specyfiki oferowanego towaru oraz wielkości sklepu, ale także przygotowana pod pozycjonowanie. Nie wszystkie platformy przeznaczone do handlu online można równie skutecznie pozycjonować. Niektóre silniki sklepów internetowych nie gwarantują możliwości wprowadzania wszystkich zmian optymalizacyjnych, pozwalających na dopasowanie serwisu do wymogów stawianych przez Google. Proces pozycjonowania może nieco różnić się w zależności od technologii i oprogramowania, dlatego warto poznać charakterystyczne cechy poszczególnych platform i ocenić, która pozwoli nam zdobyć wysoką pozycję w wyszukiwarkach – bez ponoszenia ogromnych kosztów reklamy.
Do najpopularniejszych platform należą:
Shoper to platforma, która należy do liderów w branży e-commerce. Oprogramowanie to pojawiło się na rynku w 2005 roku i szybko zdobyło wielu zwolenników. System można utrzymywać na serwerach producenta lub wykupić licencję i zainstalować go na własnym serwerze. Użytkownicy znajdą tutaj szeroki wybór bezpłatnych i płatnych szablonów, ale mogą również zlecić programistom przygotowanie indywidualnego wyglądu.
Największe zalety Shopera to:
Kolejnym plusem Shopera są bardzo duże możliwości optymalizacji witryny sklepu (z poziomu panelu administracyjnego). Można tutaj ustawiać meta-tagi kategorii, podstrony produktowe, przyjazne adresu URL czy tworzyć własne moduły. Programiści mogą również modyfikować pliki wybranego szablonu. To pozwala na sprawną optymalizację witryny i jej przygotowanie pod pozycjonowanie.
Platforma ta sprawdza się raczej dla sklepów z mniejszą ilością produktów, ponieważ duża ich ilość może zwalniać ładowanie strony. Należy również pamiętać, że Shoper wymaga mocnego serwera.
Prestashop to darmowa platforma dla sklepów internetowych, która posiada intuicyjne menu. Oprogramowanie to idealnie sprawdzi się dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę w branży e-commerce. Technologia ta jest idealna dla sklepów z mniejszą ilością kategorii i produktów. PrestaShop daje możliwość rozszerzenia podstawowych funkcjonalności o dodatkowe moduły (bez konieczności ingerencji w kod).
Zalety PrestaShop to:
Słabszą stroną PrestaShop jest zwalnianie przy dodaniu dużej ilości produktów i błędy programistyczne, które mogą powodować narażanie sklepu na ataki hakerów czy wirusy (ważne jest regularne aktualizowanie silnika platformy).
Technologia PrestaShop posiada intuicyjne menu, które ułatwia zarządzanie kategoriami i pojedynczymi produktami, ułatwieniem podczas pozycjonowania jest także możliwość optymalizacji witryny (ustawianie tytułów, opisów strony, przyjaznego adresu URL).
Clickshop (E-sklep) to oprogramowanie w modelu SaaS (Software as a Service) stworzone przez firmę Home.pl. Pozwala ono intuicyjnie zaprojektować własny sklep internetowy. Wystarczy wybrać jeden z dostępnych pakietów, zarejestrować konto i zalogować się do panelu. Już po kilku minutach od rejestracji, dane dostępowe trafiają na konto Klienta, który może zacząć projektować własny sklep online.
Zalety Clickshop (E-sklep):
Magento to platforma handlowa online dostępna w wersji darmowej oraz płatnej. Jest to oprogramowanie, które idealnie sprawdza się dla większych sklepów internetowych, które sprzedają dużo produktów, potrzebują rozbudowanej witryny i wielu dodatkowych funkcjonalności. Z tego powodu oprogramowanie wymaga wydajnego serwera.
Główne zalety Magento to:
Optymalizacja sklepów postawionych na platformie Magento wymaga specjalistycznej wiedzy, ponieważ do dokonywania zmian niezbędne są umiejętności programistyczne.
IdoSell Shop to system do sprzedaży online, stworzony przez publiczną spółkę IAI Shop, działającą w branży e-commerce już od 2000 roku. Sklep na IdoSell Shop to gwarancja nowoczesnego, wszechstronnego silnika – jest to spójna wersja, która cały czas jest aktualizowana przez twórców i udostępniana Klientom wraz z wdrożonymi funkcjami.
Zalety sklepu IdoSell Shop to m.in.:
Drupal Commerce to platforma, która łączy sprzedaż online z publikacją wartościowych treści i możliwością budowy społeczności wokół marki. Sklep internetowy w tej technologii pozwala gromadzić wokół firmy grupę lojalnych użytkowników, którzy mogą stać się Klientami lub polecać nasze produkty innym.
Zalety sklepów Drupal to:
OScomerce oferuje zarówno gotowe szablony sklepów internetowych, jak i możliwość zamówienia projektu sklepu przygotowanego na indywidualne zamówienie. Chcesz szybko zacząć sprzedawać? Wystarczy wybrać wersję oprogramowania, rodzaj wsparcia technicznego i zamówić instalację sklepu na swoim serwerze. Osoby, które chcą stworzyć unikalny serwis dla swojego sklepu online, mogą zamówić spersonalizowany projekt z indywidualną szatą graficzną. Sklep może zawierać wiele dodatkowych funkcji i opcji dopasowanych do oferowanego asortymentu czy specyfiki branży (rozwiązania komunikacyjne, integracje z systemami zewnętrznymi, integracje pomiędzy programami itp.).
Opencart to kolejna popularna w Polsce platforma do budowy sklepów internetowych. Wersja podstawowa jest bezpłatna (idealne rozwiązanie, aby wypróbować możliwości sklepu), ale dostępna jest także bardziej rozbudowana wersja „Gold”. Silnik dostosowany jest do instalacji wielu dodatkowych wtyczek, które pozwalają uzyskać nowe funkcjonalności (dostępne są wtyczki bezpłatne i płatne). Dużym plusem są niewielkie wymagania sprzętowe platformy, dlatego sklep będzie dobrze działał nawet na słabszym serwerze.
Opencart posiada intuicyjny w obsłudze panel administracyjny. Pliki można modyfikować, co pomaga w optymalizacji pod kątem SEO, ale niezbędna jest pomoc programisty. Optymalizacja wymaga ingerencji w szablony na serwerze FTP (potrzebna jest znajomość języka HTML, PHP, CSS).
Quick.Cart to polska platforma, która doskonale sprawdzi się przede wszystkim dla mniejszych firm handlowych, chcących zaoferować w sklepie internetowym niewiele produktów. Jej atutem jest prosty panel administratora oraz wysoka wydajność. Sklep działa w oparciu o pliki, a nie standardową bazę SQL, dlatego przy większej ilości produktów witryna mogłaby zwalniać. Podstawowa wersja jest bezpłatna (posiada niestety niewiele dodatkowych funkcjonalności). Wersja płatna ma więcej dodatkowych funkcji.
Optymalizację sklepu postawionego na platformie Quick.Cart trzeba zlecić programiście, ponieważ zmiany wymagają znajomości PHP, CSS i HTML (za pomocą panelu CMS niestety nie przygotujemy sklepu pod pozycjonowanie).
Selly Shop to platforma pozwalająca na szybkie stworzenie w pełni responsywnego sklepu internetowego. Jej atutem jest przede wszystkim przystępny panel administracyjny, który doskonale sprawdza się nawet dla sprzedawców dopiero rozpoczynających swoją przygodę z rynkiem e-commerce. Szeroki wybór pakietów abonamentowych sprawia, że odpowiednie funkcjonalności znajdą tutaj także sklepy internetowe z bardziej rozbudowaną ofertą.
Podstawowe zalety platformy Selly Shop to:
GoShop to funkcjonalne, elastyczne i proste w obsłudze oprogramowanie dla sklepów internetowych. Rozwiązanie to idealnie sprawdzi się dla osób, które chcą zaprojektować sklep szyty na miarę potrzeb i wyróżniający się na tle konkurencji (korzystającej z gotowych szablonów).
Do zalet oprogramowania GoShop należy:
Oprogramowanie jest stworzone zgodnie z najnowszymi standardami i wymogami wyszukiwarek, co ułatwia pozycjonowanie sklepu. GoShop zawiera przyjazne adresy URL, automatycznie generowaną Mapę Strony, możliwość definiowania tagów title, description oraz keywordsów dla produktów, kategorii i producentów, szablony znaczników SEO, dane strukturalne w formacie LD+JSON.
WooComerce to rozbudowana wtyczka do najpopularniejszej platformy blogowej – WordPressa. Pozwala ona rozszerzyć możliwości platformy o sprzedaż w Internecie. Rozwiązanie to idealnie sprawdzi się przede wszystkim dla osób, które prowadzą firmową stronę lub poczytny blog na WordPressie i chciałyby zacząć dodatkowo sprzedawać swoje produkty. Z WooComerce lepiej zrezygnować, gdy chcemy prowadzić sprzedaż zakrojoną na szeroką skalę i cały czas rozszerzać ofertę o kolejne produkty.
Panel WooComerce powinien przypaść do gustu osobom, które korzystają z Wordpressa (różni się on od klasycznych paneli znanych z innych platform sklepowych). Zaletą jest bardzo duży wybór wtyczek (bezpłatnych i płatnych), które rozszerzą funkcjonalność sklepu oraz idealnie wesprą jego pozycjonowanie.
SoteShop to platforma dla sklepów internetowych, która umożliwia wybranie abonamentu wraz z utrzymaniem na serwerze twórców lub zainstalowanie sklepu na własnym serwerze. Dla najbardziej wymagających Klientów twórcy umożliwili zamówienie przygotowania indywidualnego projektu sklepu (wraz z unikalną grafiką, strukturą i optymalizacją pod kątem SEO).
Platforma zawiera wiele funkcjonalności w standardzie, ale można dokupować dodatkowe rozwiązania (np. integrację z Domodi, Homebook, systemami najbardziej znanych firm kurierskich). Dużym plusem są często aktualizacje skryptu, udostępniane przez twórców (niestety wcześniejsze zmiany w plikach silnika uniemożliwiają aktualizację) oraz możliwość bezpłatnego wypróbowania platformy (14 dniowy okres próbny).
Shopgold to oprogramowanie dla sklepów internetowych, wyróżniające się połączeniem wysokiej funkcjonalności z niską ceną. Wystarczy jednorazowo wykupić licencję, aby móc cieszyć się w pełni funkcjonalnym sklepem internetowym (bez dodatkowych opłat abonamentowych). Klienci mogą wybrać oprogramowanie, które zainstalują na własnym serwerze lub gotowy już sklep (z serwerem i domeną).
Oprogramowanie jest proste w obsłudze, bezpieczne, zawiera wiele funkcjonalności. Sklep można integrować z wieloma systemami płatności elektronicznych czy ratalnych, porównywarkami cen, portalami aukcyjnymi (np. Allegro), systemami firm kurierskich, mediami społecznościowymi, oprogramowaniem księgowo-magazynowym (np. Subiekt, WF-Mag), hurtowniami. Szeroki wybór szablonów pozwala dopasować wygląd sklepu do branży i indywidualnych potrzeb.
Sky Shop to oprogramowanie dla sklepu internetowego, które pozwala w intuicyjny sposób zarządzać sprzedażą online. Gotowy sklep ma ponad 1 200 różnych funkcji. Sklep można zintegrować z systemami aż 215 hurtowni (posiadających łącznie ponad 1 200 000 produktów), z serwisem aukcyjnym Allegro, kurierami, płatnościami online oraz paczkomatami.
Platforma obsługuje wiele języków i krajów, dlatego doskonale sprawdzi się nawet dla przedsiębiorców, którzy chcą podbijać rynek zagraniczny. Moduł MultiStore pozwala połączyć ze sobą nawet 20 sklepów. Istnieje możliwość automatycznej wysyłki newsletterów oraz integracji sklepu z bramkami SMS, co pozwala wysyłać Klientom wiadomości o stanie realizacji zamówienia. Platfoma Sky Shop jest zoptymalizowana pod kątem SEO (automatyczne nadawanie przyjaznych adresów URL kategoriom i produktom, automatyczne wygenerowanie Mapy Strony, dobre indeksowanie się zdjęć). Możliwości Sky Shop można wypróbować dzięki 14-dniowej wersji demo (bezpłatnej).
Redcart to platforma dla sklepów internetowych dostępna w modelu SaaS. Twórcy przygotowali 3 pakiety w różnych cenach, co pozwala Klientom dobrać rozwiązanie do aktualnych potrzeb. Poszczególne pakiety różnią się m.in. liczbą produktów, które mogą trafić do bazy czy liczbą kont administratora. Z oprogramowania mogą skorzystać zarówno osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z handlem online, jak i większe sklepy. Platforma obsługuje kilka języków, pozwala połączyć wiele sklepów na różnych domenach w jednym panelu. Sam panel jest przejrzysty i intuicyjny w obsłudze. Sklep można zintegrować z portalami aukcyjnymi, systemami płatności, porównywarkami cen i innym zewnętrznym oprogramowaniem. Możliwości Redcart można wypróbować, dzięki 14-dniowemu okresowi próbnemu (bezpłatnie).
Jeżeli chodzi o optymalizację pod pozycjonowanie, to niektóre zmiany można dokonywać z poziomu panelu administracyjnego, ale większe poprawki mogą wprowadzić wyłącznie programiści Redcart.
Shoppy to platforma dla sklepów internetowych, która wyróżnia się rozbudowaną funkcjonalnością, możliwością wprowadzania do bazy nieograniczonej ilości produktów i zdjęć (w wybranych pakietach) oraz szybkimi skryptami. Oprogramowanie posiada intuicyjny pulpit, umożliwia integrację z Allegro i dobór własnej kolorystyki sklepu. System zintegrowany jest z PayU oraz tpay.com. Sklep umożliwia założenie dowolnej liczby skrzynek pocztowych na platformie Shoppy.
Ebexo to platforma dla sklepów internetowych, która pozwala zarówno na sprzedaż towarów, jak i usług czy elektronicznych plików. Oprogramowanie gwarantuje brak limitów na ilość produktów, cech, kategorii czy producentów, pozwala dodawać duże zdjęcia, panoramy 360, filmy i opisy, które pomagają zachwycić Klientów. Sklep jest zintegrowany z funkcjonalnym stanem magazynowym, a zaawansowane filtrowanie pozwala Klientom wygodnie wyszukiwać to, czego potrzebują.
Platforma posiada intuicyjny panel zamówień, jest zintegrowana z wieloma hurtowniami online, a automatyczne powiadomienia e-mail i SMS pozwalają wygodnie informować Klientów o stanie ich zamówienia. Oprogramowanie można zintegrować z wieloma systemami płatności elektronicznych, portalami aukcyjnymi, porównywarkami cen, znanymi firmami kurierskimi, serwisami z opiniami (m.in. Ceneo.pl, Opineo.pl czy Okazje.info) oraz programami księgowymi.
Ebexo to oprogramowanie przygotowane pod późniejsze pozycjonowanie. Platforma umożliwia optymalizację nagłówków H i innych znaczników, które wpływają na indeksowanie, posiada funkcję automatycznego generowania sitemap i gwarantuje dostęp do modyfikacji meta tagów, altów w grafice, budowę przyjaznych linków czy przekierowań 301.
Shoplo to platforma e-commerce, która łączy funkcję sklepu internetowego, sprzedaży wielokanałowej i platformy do rozmów z Klientami. Oprogramowanie dla sklepu pozwala zbudować piękną stronę bez wiedzy technicznej – za pomocą prostego w obsłudze kreatora. Twórcy udostępniają szeroki wybór szablonów, dopasowanych do różnych branż. Pod sklep można podpiąć własną domenę. Platforma pozwala generować kody rabatowe i prowadzić akcje promocyjne. Sklep można prowadzić w wielu językach (istnieje możliwość ustawienia opłat w obcych walutach), można go również połączyć z Facebookiem, Instagramem czy firmową stroną (za pomocą przycisku „Kup teraz” użytkownicy przejdą na stronę sklepu). Projekt można zintegrować również z wieloma systemami i aplikacjami (np. firmami kurierskimi, Paczką w Ruchu, Pocztą Polską, systemami księgowymi, Allegro, platformą eBay czy programami do wysyłki newsletterów).
Shopify to oprogramowanie do sprzedaży online, które teraz dostępne jest także w Polsce. Rozwiązanie to dobrze sprawdzi się zarówno dla początkujących, jak i rozbudowanych sklepów internetowych. Oprogramowanie jest szybkie w instalacji i intuicyjne w obsłudze. Do wyboru pozostają zarówno darmowe, jak i płatne szablony (dla profesjonalistów zostały stworzone szablony przystosowane do edycji). Sklep można zintegrować z Social Mediami. Całość szybko się ładuje i dobrze wyświetla na urządzeniach mobilnych. Klienci mają zapewnione profesjonalną pomoc techniczną. Shopify zapewnia darmowy okres próbny (14 dni).
Cena pozycjonowania sklepu internetowego jest ustalana indywidualnie przez poszczególne agencje. Koszt takiej kampanii jest uzależniony od wielkości pozycjonowanego serwisu, ilości fraz kluczowych i zakresu działań. Firmy najczęściej stosują miesięczne abonamenty, które obejmują wszelkie działania pozycjonujące. Ostateczna cena zwykle jest ustalana wspólnie z Klientem i na podstawie wstępnej analizy sklepu i celów sprzedażowych Klienta.
Wiele sklepów korzysta z modeli mieszanych, które łączą stałą miesięczną opłatę i prowizję od pozyskanego ruchu lub konwersji (wtedy ustalana jest dokładna stawka za liczbę nowych użytkowników z rynku organicznego lub dokonanie zakupu).
Na całkowity koszt kampanii wpływa m.in.:
Ostateczna cena pozycjonowania sklepu online zawsze podawana jest dopiero po dokładnej analizie jego oferty, konkurencji, specyfiki biznesu oraz celów, które chce osiągnąć właściciel. Warto jednak pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie wymaga wielu złożonych działań i jest procesem ciągłym, dlatego wyjątkowo tanie oferty zupełnie się nie sprawdzą (mogą one dotyczyć np. jedynie optymalizacji strony głównej, co w przypadku sklepu nie ma większego sensu).
Doweidz się ile dokładnie będzie kosztować SEO dla sklepu internetowego. Skorzystaj z bezpłatnej wyceny . Sprawdź pozycjonowanie - cennik.
Konkurencja w branży e-commerce jest ogromna, dlatego właściciele biznesów online muszą zadbać, aby konkurować nie tylko jakością asortymentu, oferowanymi markami i cenami, ale i być widoczni w sieci. Pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala uzyskać cenny ruch organiczny. Wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania szybko przełożą się na rosnącą konwersję, ponieważ Internauci o wiele chętniej kupują wyszukane samodzielnie produkty niż towary pochodzące z reklam.
Regularne działania pozycjonujące pozwalają nie tylko zwiększać widoczność w wyszukiwarce i ruch na stronie sklepu, ale i powoli budować wizerunek marki oraz zaufanie wśród potencjalnych Klientów.
Chcesz wyprzedzić o krok konkurencję, zdobyć nowych Klientów i zwiększyć sprzedaż? Skorzystaj z pomocy fachowców, którzy znają przepis na sukces w Internecie i przekonaj się, jak duże zyski dla Twojej firmy może wygenerować pozycjonowanie sklepu.
AdresTeraz SEO
Poznań 61-371, Romana Maya 8
NIP: 9482485235
REGON: 218921814
Telefon 888 888 788
Email [email protected]